چه شد سینمای ارزشی؟
السلام علیک یااباعبدالله الحسین
              عده اي با سينماي ارزشي مشهور شدند و حالا در جبهه دشمن عليه نظام
           می جنگند      
 
          
 مدیرعامل موسسه شھید آوینی ماندگاری سینماگران بر سر ارزش ھا را بر اساس ظرفیت و اعتقاد واقعی آنھا دانست
و گفت: عده ای با سینمای ارزشی مطرح شدند ولی بعدا به جبھه دشمن پیوستند که نمونه آن بھمن قبادی است.
خبرگزاری مھر - گروه فرھنگ و ھنر: حمید بھمنی مدیریت یکی از نھادھای مھم فرھنگی ھنری در کشور را برعھده
دارد. موسسه فرھنگی ھنری شھید آوینی ھمانطور که از نامش پیداست یکی از مراکزی است که به مفاھیم ارزشی و
انقلابی می پردازد و مجموعه تولیدات آن در طول این سال ھا نیز موید ھمین امر است. با وی درباره ساخت و تولید
فیلم ھای ارزشی، انقلابی و دفاع مقدسی در سینمای ایران به گفتگو نشستیم. وی بر این باور است که سینمای ایران از
پتانسیل موجود برای ساخت فیلم ھای ارزشی استفاده نکرده و تولید این فیلم ھا را در حداقل تولیدات سینمایی قرار
داده است.
* با توجه به فرمایشات مقام معظم رھبری درباره سینمای ارزشی و توجه به تولید آثاری از این دست در
سینمای ایران، وضعیت این گونه آثار را چگونه ارزیابی می کنید؟
- اگر برای بررسی سینمای ایران یک قاعده کلی گذاشته شود و بخواھیم نسبت سلامت آن را به سینمای جھان مورد
توجه قرار دھیم، باید بگویم که مجموعه تولیدات سینمای ایران نسبت به کل دنیا بھتر بوده و از نظر سلامت سینمای ما را
به سینمای پاک می شناسند؛ سینمایی که از حواشی سینمای روز جھان فاصله گرفته و از المان ھایی چون زن، خشونت
و .. به عنوان ابزار برای جذب مخاطب استفاده نمی کند.
حال اگر مجموع سینمای ایران را نسبت به تولیدات آن مقایسه کنیم، باید بگویم که سینمای ایران طی 30 سال گذشته
دارای افت و خیزھای مختلفی بوده است ولی قاعده کلی این بوده که ھر چه فیلم ھای تولیدی بعد از انقلاب اسلامی
بیشتر به سمت اھداف اصلی انقلاب پیش رفته آثار متفاوت و قابل توجه تری تولید شده است.
البته نباید فیلم ھایی را که به مفاھیم انقلاب ربطی نداشته اما براساس ارزش ھای اسلام و جامعه اسلامی ساخته شده
است، فراموش کرد. این دسته از فیلم ھا نیز توانسته اند جایگاه قابل توجھی را در سینمای ارزشی به دست آورد. اما
مسئله این جاست که آیا سینمای ایران در تمام وجوه خود توانسته شان و جایگاه انقلاب اسلامی را رعایت کند یا خیر.
نگاھی کوتاه به تولیدات سینمای ایران نشان می دھد که ھرچند ما به انقلاب اسلامی اعتقاد داریم اما تولید فیلم ھایی با
مضمون انقلاب اسلامی را در حداقل تولیدات سینمایی قرار دادیم.
* به اعتقاد شما تولیدات سینمای ارزشی در ھمین حداقل ھا چقدر از لحاظ کیفیت قابل دفاع است؟
- کافی است تولیدات تمامی نھادھای دولتی سینما از جمله وزارت فرھنگ و ارشاد اسلامی، حوزه ھنری و بنیاد
سینمایی فارابی را بررسی کنیم آنگاه می بینیم که تولید فیلم ھای ارزشی از سوی این نھادھا نسبت به گذشت سال ھا
از انقلاب اسلامی بسیار کم بوده است. ھرچند در این میان فیلمسازان سینمایی از پرچم انقلاب حراست کرده و آثار
معدود ولی خوبی تولید کرده اند، اما کمتر به سینمای انقلابی و ارزشی توجه شده است ھمان طور که به سینمایی با
مضمون داستان ھای قرآنی کمتر توجه شده است، در حالی که با مطالعه قرآن بھترین و ناب ترین سوژه ھای ارزشی در
دست سینماگران خواھد بود.
در کنار این دو سوژه مورد نظر، ساخت فیلم ھای ارزشی مانند "بچه ھای آسمان" و "به رنگ خدا" کمتر مورد توجه قرار
گرفته و سینماگران بیشتر به سمت سیاه نمایی رفته اند تا بتوانند در جشنواره ھای بین المللی جوایز مختلفی را کسب
کنند. در حالی که نباید تنھا به خاطر حضور در جشنواره ھای خارجی و مطرح شدن در آن، ارزش ھای خود را زیر پا بگذاریم.
تولیدات سینمای ایران با مفھوم انقلاب و ارزش ھای انقلابی طی 33 سال گذشته اندک بوده به جرات می توان گفت که
بیش از 60 درصد از ظرفیت این نوع از سینما مورد استفاده قرار نگرفته است.
 
با مراجعه به مفاھیم ارزشی بعد از انقلاب اسلامی، به زوایای جذابی دست پیدا می کنیم که نیازمند تحقیق و پژوھش است، زوایایی که از سوی بسیاری از سینماگران ما مورد توجه قرار نگرفته است. حتی بسیاری از نھادھای سینمایی که
 
         
وظیفه آنھا تولید آثار انقلابی و ارزشی است کمتر به آن توجه می کنند. به عنوان مثال حوزه ھنری که زیر نظر سازمان
تبلیغات اسلامی است در مقطعی از تولید آثار انقلابی فاصله گرفته بود که این روند اصلاح شد. ھمچنین می توان به
فعالیت ھای بنیاد شھید اشاره کرد، بنیادی که نام شھید بر تارک آن می درخشد. با وجود چنین بنیادی سالانه باید بین 5
تا 10 فیلم فاخر در حوزه شھدا داشته باشیم، اما این بنیاد نیز کمتر در این زمینه ورود پیدا کرده است.
* ھر چند تولید سینمای ارزشی در ایران کم شده است اما ھمان تعداد فیلمی که ساخته می شود به دلیل
استفاده از سوژه ھای نخ نما و دم دستی از جذابیت آن می کاھد. علت این تکرار در سینمای ارزشی چیست؟
- متاسفانه به دلیل نبود حمایت در حوزه تولیدات ارزشی کمتر سینماگران به سمت چنین تولیداتی می روند اگر ھم یک
نفر علاقه مند به حضور در عرصه سینمای ارزشی باشد به دلیل وجود مخارج بالا در تولید این گروه از فیلم ھا ترجیح می
دھد به سطح نزدیک شود تا با ساخت یک فیلم سطحی، خرج تولید فیلم کمتر شده و زودتر به حاصل تلاش خود دست
یابد.
از اواسط سال ھای 73 تا 74 فیلم ھای دفاع مقدس بیشتر به صورت اکشن ساخته می شد. ھرچند این دسته از فیلم ھا
ھیچ نشانه فاخر فرھنگی نداشت اما حسن آن این بود که مخاطب را به سینما می کشاند اما این دسته از فیلم ھا به
دلیل وجود برخی از انتقادھا کنار گذاشته شد. در حالیکه به اعتقاد من نباید به دلیل ضعف در برخی از ژانرھا در سینمای
ایران آن را فراموش کرد بلکه به راحتی می توان مسیر پیشرفت سینمای ارزشی را درست طی کرده و با شناسایی نقاط
قوت و ضعف این سینما آن را بھتر کنیم.
در زمینه سینمای ارزشی و انقلابی باید آسیب شناسی جدی صورت گیرد، چراکه این بحث زوایای ناگفته بسیاری دارد که
کمتر به آن پرداخته شده است. یکی دیگر از مسائلی که در این زمینه بسیار مورد توجه قرار گرفته این است که اگر یک
نفر به سراغ ساخت یک سوژه سینمایی برود و آن را تجربه کند، دیگران نباید دست بر روی آن سوژه بگذارند و ھمان را
تکرار کنند. به عنوان مثال این روزھا شاھد ساخت فیلم سینمایی محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی ھستیم،
مجیدی این راه را باز کرده تا دیگران نیز بتوانند درباره زندگی پیامبر اسلام فیلم بسازند و نگاه خود را در این رابطه در
سینما تجربه کنند. این در حالی است که سینمای ھالیوود تمام بخش ھا را تجربه کرده و براساس ضعف و قوت ھای خود
به سمت پیشرفت قدم بر می دارد.
سینمای ایران نیز باید در این زمینه مسیر ھالیوود را طی کرده و از ظرفی که آنھا برای ساخت فیلم ھای خود استفاده
می کنند، برای ریختن آن چه که مدنظر ما ھست، استفاده کند.
* چگونه می توان کارگردانان را به این نوع از سینما کشانده و ماندگار کرد؟
- حضور و ماندگاری کارگردانان در حوزه سینمای ارزشی، بستگی به ظرفیت کارگردان دارد. بسیاری از کارگردانان در
سینمای ایران کار خود را با سینمای ارزشی شروع کردند اما بعد که به اوج رسیدند، ھرچه که با سینمای ارزشی برای
خود ساخته بودند خراب کرده و در جبھه دشمن بر علیه سینمای ارزشی جنگیده اند از جمله این کارگردانان می توان به
بھمن قبادی اشاره کرده که با فیلم ھای دفاع مقدس فعالیت خود را در سینمای ایران آغاز کرده و امروز بر علیه ایران فیلم می سازد.
 
                                                                                            WWW.MEHRNEWS.COM


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : جمعه 29 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط محسن جعفری